PS : I am sorry to my Non- BM readers. This entry is in Bahasa Malaysia and it is about doodling. Anyway, i hope you enjoy my doodles. : )

Saya baca blog anda, dan kemudian saya beralih ke blog anda pula. Kadang-kadang bila asyik berjalan, tak sedar pula sudah tersalah lorong di alam sfera blog (Blogsphere). Aha!! Bahaya tuu!! Bila berjalan silap arah tujuan, mulalah asyik terjumpa blog yang emo. Blog emo itu penuh dengan amarah, banyak kandungan caciannya, sesak minda bahasa serta pengomen-pengomen emosi cercaannya.
Cukup2x!! Blog-blog ini saya kategorikan bersifat pencuri tenaga @ "Energy Stealer" Oppss!! Saya kena berhenti la jawabnya. Ya! Saya Kena berhenti. Zalim kalau saya teruskan membaca. Zalim terhadap diri saya sebab membiarkan perosak peranda itu menghilangkan mood minda positif saya Whoa!!.. Bosan, akhirnya , Saya pun membuat DOODLE!!

DOODLE!! Apa itu doodle? Doodle ini bukan merujuk kepada mainan Magna Doodle yang pernah saya ada masa kecil dulu ya. Hehe!! Doodle itu juga tidak merujuk kepada makanan jajan tidak sihat yang pernah saya makan dulu ya. Owh!!
:anongnangyari:

Mudahnya, Doodle itu adalah sejenis lakaran, yang tidak khusus, dilakukan ketika Si "Doodler" itu merewang-rewang pemikirannya. Doodle juga boleh menjadi lukisan mudah yang bersifat penuh makna, atau abstrak sepenuhnya. Whoaho!!.
:devilishgrin:


Ini doodle saya. Saya buat ketika mendengar anak murid saya yang memberikan pembentangan di dalam kelas rekaan. Wahai para pelajar saya semua, anda tahu tak pembentangan anda semua membosankan lagi mengantuk sehingga terpaksa saya ber"doodle"? Aha : ) Masa Siap : kurang 20 min.


Ini lagi satu contoh doodle saya juga. Dibuat ketika bosan. Malas hendak membaca blog, akhirnya saya capai kertas, bersantai-santai di atas lantai (ewahhh!!) sambil jari saya ini bermain-main dengan pen. Otak saya merewang seperti Siti di alam Fantasi. Aha!! (owh masa saya doodle, saya terbayang Ramly Burger Spesel dengan sos lada hitamnya yang enak. Terliur mengambarkan burger spesel RM4 itu). Masa Siap : Kurang 30 min.

Doodle itu kadang-kadang penuh makna abstraknya. Saya namakan Doodle saya ini "Chaos in Orderly Fashion" - Perghhh! Mengancam nama Beb!! Hebat betul (@ SSS : Super Syok Sendiri :D) Doodle ini saya buat agak lama, sebesar saiz A4. Lukisan corak ambil masa kurang 20 min. Tapi, warnaan tona hitam putih yang dilorek sedikit-sedikit, mengambil hampir 3 jam untuk disiapkan sepenuhnya. Peeennnaaaattt,? ya tapi saya puas. Yess!!
:sweaty:

Kadang-kadang, bila bosan, saya tukar "doodle old school" saya kepada bentuk digital. "Old School" itu merujuk artis-artis yang suka menggunakan pen, pensel, berus, cat dan lain-lain berbanding dengan artis-artis digital yang mencipta Seni. Saya digitalkan kerja saya tadi. Incik RestNrilekS... terrorizzzze and transform!!!!!, kurk kurk kurk kurk kek kek!!! Saya belum habis lagi Masih banyak garisan-garisan yang perlu dilukis semula. Berjuling-juling mata dibuatnya. Padan muka saya. Keke!!!!
:hilo::hilo:

Kenapa saya salinkan kerja saya di dalam bentuk digital? Jawapannya : Explorasi. Saya ingin meneroka elemen doodle saya itu kelak. Warna, bentuk, tekstura dan sebagainya itu semua boleh menjadi mainan saya Whoaho!!. Contohnya seperti di atas : Prinisp "Repetition" dan juga sedikit tambahan rupa.

Ada juga saya doodle di atas cakera liut yang kosong. Aha : )

Dan ada juga saya doodle di dinding. Ya Ampun Boss! Doodle ini sudah tertangguh berbulan-bulan lamanya sebab kemalasan tahap akut melanda. Model itu adalah model terpaksa. Terima Kasih Cik Linda.

Syioknya doodle itu sebab :
:woooh:

1. Ia menyemai kreativiti anda. Bila ber"doodle" anda melihat dengan perspektif berbeza. Anda tutup otak kiri anda dan biarkan otak kanan anda itu bereksplorasi. Jika anda buntu, anda boleh mulakan dengan hanya sebuah kotak dan mulakan dari situ. Whoaho!!

2. Yang ber"doodle" ketika mengambil nota,menjadikan tugasan mengambil nota itu hidup dan "lively." Kata sesetengah orang la. Itu saya kurang pasti. Yang pasti, saya ber"doodle" juga ketika mesyuarat. Masa ini saya buka otak kanan dan kiri serentak. Kanan itu bereksplorasi. Kiri itu tengah menganalisa. Ohh! anda pasti terkejut melihat saya menjawap soalan yang diberi, walhal, kelihatannya saya seperti syiok melukis tidak menumpukan perhatian mesyuarat. Ahaks!!.

3. Bebas dan tiada paksaan atau mengejar tujuan. Bagi saya ini satu bentuk terapi. Bila ber"doodle" saya betul-betul tenggelam di dalamnya. Tiada sebab untuk saya kejarkan untuk menyiapkannya. Saya fokus di dalam doodle saya, perbaiki konsentrasi saya, pernafasan saya dan dalam masa yang sama, membentuk satu terapi penghilang stress.

ORAITTT!!


Ini sahaja dari Incik RestNrilekS pada entri kali ini. Sila-silakan lah mencuba doodle dan mungkin anda boleh berkongsi dengan kami di entri blog anda. Whoahooo!!

Selamat ber"blogging" dan selamat Hari yang Baik.

p/s : 2 Pengomen yang pertama dari gengblogger dan 2 pengomen bukan GengBlogger akan diberi pautan kasih sayang di dalam entri ini berbentuk imej header blog anda. Romantik Bukan. Ho Ho!!

p/p/s : RestNrileks mengamalkan sistem komentar Echo yang bersifat sosial, sila tinggalkan pautan blog anda bagi senang saya intai-intai anda di celah-celah "blogsphere".

p/p/p/s : Ada sesiapa yang aktif "Live Blogging", mungkin boleh sahaja kita bertukar-tukar pautan kasih sayang. Eeehaaaa!! (klik "nav tab of Incik RestNrilekS")

p/p/p/p/s : Mungkin anda berminat untuk melanggan RestNrilekS melalui langganan emel ? Isi sahaja ruang atas terletak pada imej kartun saya. Whoaho!! Syiok Sendiri lagi : )

Akhir kata dari ,
Saya yang Amat Baik,

Pecah Kaca
Pecah Gelas
Sudah Baca
Sudi-sudikanlah komen balas. Lol!

Tahniah kepada pengomen2 ini !! Sudi-sudikanlah berkunjung ke blog mereka ya :





























Till next time.


:astig:

4XB3NJGY5ABR
[Please share if you like / Sila Kongsi jika sudi : ) ]